Digital plattform blir arena för internationella hästaffärer

Nicklas Dahlberg, global försäljningschef Devgarden

I våras släppte startupbolaget Devgarden en unik digital plattform för hästbranschen i Europa. Nu breddas HorseMetro till att också bli en arena för internationella hästaffärer och lanseras även i Nordamerika.

En blandning av Facebook, Instagram, Pinterest och Blocket där hästintresserade kan dela med sig av sitt hästliv, men även få inblick i andras. Så beskriver grundaren Sandra Dahlberg beskriver sin innovation HorseMetro.

– Jag har själv häst och har många gånger slagits av hur svårt det är att hitta information om hästar, vare sig jag behöver träningsidéer, en ridhjälm eller tips på en bra hovslagare, säger hon.

Sajten lanserades i april och har nu fått en ansiktslyftning och fler funktioner. Bland annat kan användarna dela med sig av mer personlig information. Men den stora förändringen är ett nytt företagsregister för leverantörer av hästrelaterade tjänster och produkter.

– Det är en efterfrågad möjlighet att till en rimlig medieinvestering nå en renodlad kundgrupp, säger Nicklas Dahlberg, global försäljningschef på Devgarden.

En viktig målgrupp är hästhandlare.

– Jag ser stora möjligheter att HorseMetro ska bli den naturliga samlingsplatsen för internationell försäljning av hästar. Inte minst nu när en annan stor digital plattform valt att lämna den nischen, säger Nicklas Dahlberg.

HorseMetro har hittills lanserats i Europa. Nu släpps plattformen även i USA och Kanada.

IT-jätten IBM har utsett Devgarden till en av sina prioriterade startups i Sverige och hjälper bolaget med både teknik och affärsutveckling.

– Vi ser en jättepotential i deras globala plattform inom hästbranschen. Deras idé har mycket stora möjligheter att nå framgång. Den vänder sig till en köpstark gruppering som i dag är utspridd, säger Martin Rydén, teknisk chef för startup-teamet på IBM.

Devgarden är också en del till BizMakers inkubatorprogram och erhåller därmed kvalificerat stöd och affärsrådgivning på sin tillväxtresa.

Kontakt:

Nicklas Dahlberg, global försäljningschef Devgarden
070-854 84 01, nicklas.dahlberg@devgarden.se

Sandra Dahlberg, vd och ägare Devgarden
070-958 25 55info@devgarden.se

Länk till ursprungliga nyhetssidan:
https://www.mynewsdesk.com/se/bizmaker/pressreleases/digital-plattform-blir-arena-foer-internationella-haestaffaerer-2953436